Viime viikkoina on ollut hyviä kirjoituksia lasten ohjatun liikunnan sopivasta määrästä. Yhtenä tärkeänä teemana, joka on nostettu esille, on harjoittelumotivaation loppuminen jos harjoittelu on ollut liian intensiivistä.

Kuntoutuspuolen vastaanotolla näkyy samanlaista viestiä. Paljon urheilevat lapset ja nuoret voivat olla henkisesti väsyneitä tiivistahtiseen arkeen koulun ja urheilun rytmittäessä päivät, illat, arjet ja viikonloput.

Mistä tietää mikä on sopiva määrä urheilevalle?

Oli kyseessä sitten lapsi, nuori, aikuinen tai oma keho, yksinkertainen neuvo sopii oikean määrän arviointiin: kun harjoittelu tuntuu lisäävän hyvää oloa mielessä ja kehossa.

Pitkäjänteinen harjoittelu tuo joskus hankalia päiviä ja yksittäiset “heikot” päivät eivät ole vaaraksi. Ne kuitenkin kertovat sen hetkisestä vireystilasta ja tällöin on tärkeä miettiä parantaako harjoittelu tunnetilaa ja päättää sen perusteella millaisen treenin tekee tai tekeekö ollenkaan.

Tuntuuko ajatus harjoitteluun lähdöstä tänään mukavalta? Tuntuuko ajatus harjoitteluun lähdöstä ikävältä?
Tuntuuko keho sellaiselta, että sitä voi tänään rasittaa? Tuntuuko keho väsyneeltä?
Tunnetko itsesi tänään virkeäksi? Tunnetko itsesi tänään väsyneeksi?

Valmentajan, vanhemman tai urheilijan itsensä on hyvä seurata millaisia vastauksia nämä yksinkertaiset kysymykset antavat. Jos yksi vastauksista osuu oikeanpuoleiseen vaihtoehtoon, kannattaa jo miettiä onko harjoituksiin järkevä mennä tänään. Jos kaikki vastaukset ovat oikean puoleisista vaihtoehdoista, harjoittelusta kannattaa pitää lepopäivä.

Jos urheilija antaa useampana päivänä peräkkäin oikeanpuoleisen vastauksen, tarkoittaa se sitä, että keho ja/tai mieli tarvitsee lepoa. Tällöin on välttämätöntä kunnioittaa kehon viestejä ja levätä. Urheilijan ja valmentajan on hyvä miettiä mistä tuntemukset johtuvat ja tehdä tarvittavat muutokset arkeen.

“Väsymyksen tunne on kestänyt viime syksystä lähtien” vastasi keväällä eräs 13-vuotias urheileva nuori, kun vastaanotolla selvitettiin, miksi hänestä tuntuu ettei hän palaudu harjoituksista. Tilanne päättyi lopulta ylikunto-diagnoosiin ja 6 kuukauden lepoon. Samalla loppui lupaava huippu-urheilijan ura sekä into urheiluun. Kukaan ei ollut aiemmin kysynyt jaksatko…

Kysy, kuuntele ja toimi – niistä on tulevaisuuden huiput tehty!

Tiina Lehmuskoski
fysioterapeutti, osteopaatti, MSc

Tarvitsetko sinä kehonhuoltoa?

Varaa itsellesi aika rentouttavaan hierontaan oman hoitohuoneen rauhassa joko verkkokaupastamme tai puhelimitse ma – to klo 8 – 21 numerosta 044 7424 000. Edullisten oppilashierontojen lisäksi voit valita koulutettujen hierojien ja opettajien palveluja, kuten hierontaa osteopaattisin tekniikoin tai esimerkiksi kinesioteippausta.

Vai haluatko tehdä käsilläsi töitä ja auttaa ihmisiä?

Uudet koulutetun hierojan ryhmät aloittavat 22.8.2016. Syksyn koulutuksen haku on käynnistynyt ja ensimmäiset opiskelijat on jo valittu. Laita oma hakemuksesi tulemaan hierontakoulu.fi/haku.

Hierontakoulu Atlaksen opetuksesta ja tiloista voit lukea lisää opinto-oppaasta sekä kotisivuiltamme.