Viime blogi kertoi kehonhuollon tarpeellisuudesta. Siitä nousikin kysymys, että mitä kehonhuolto oikein on?

Kehonhuollon voi karkeasti jakaa kahteen: aktiiviseen ja passiiviseen kehonhuoltoon.

Aktiivisella kehonhuollolla tarkoitetaan sellaista kehoa huoltavaa toimintaa, mitä urheileva tekee itse. Esimerkkeinä tästä ovat liikkuvuusharjoittelu, venyttely, rentoutuminen, kehoa palauttava ruokailu jne.

Passiivinen kehonhuolto on sellaista kehoa huoltavaa toimintaa, jota tekee joku muu kuin urheilija itse, huollon kohdistuessa urheilijaan. Esimerkkeinä tästä ovat hieronta, lihasten ja nivelten käsittely, osteopatia, fysioterapia, passiiviset venyttelyt jne.

Kehonhuollon tavoitteena on palauttaa kehoa harjoittelun aiheuttamasta rasituksesta. Jos harjoittelua on parina päivänä viikossa ja harjoittelu on harrastamista, aktiiviset tavat sopivat kehonhuolloksi.

Jos harjoittelu on taas tavoitteellista ja intensiivistä, ei pelkkä venyttely ja treenien jälkeen syötävä tankkausateria tahdo riittää. Suuri harjoittelumäärä saa huomaamattaan aikaan virhetoimintoja kehossa. Olkanivelen liikkuvuuden rajoittuminen, nilkan kipeytyminen, lonkan jäykkyys tai alaselän kipeytyminen tulevat yleensä pikkuhiljaa. Näistä pienistä vaivoista huolimatta harjoittelua kuitenkin usein jatketaan. Lopputuloksena on lähes aina rasitusvamma.

Kun passiivinen kehonhuolto on mukana urheilevan harjoittelussa, pysyy keho vapaana lihasjumeista ja virheasennoista. Ammattilainen huomaa ja tuntee kehossa olevat häiriöt, ja voi samalla hoitokerralla hoitaa kehon tasapainoisempaan asentoon. Säännöllisellä passiivisella kehonhuollolla ennaltaehkäistään, etteivät harjoittelun aiheuttamat rasitukset ehdi muodostua rasitusvammaksi asti.

Huolehdi, että sinun tai lapsesi kehonhuolto on mukana harjoittelusuunnitelmassa. Tällöin harjoittelu on terveellistä!

Seuraavassa blogissa supertreenaajan harjoitusmääristä.

Terveellisin terveisin,
Tiina

Haluatko kehonhuollon ammattilaiseksi?

Uudet koulutetun hierojan ryhmät aloittavat 22.8.2016. Syksyn koulutuksen haku on käynnistynyt ja ensimmäiset opiskelijat on jo valittu. Laita oma hakemuksesi tulemaan hierontakoulu.fi/haku tai tule tutustumaan Hierontakoulu Atlakseen kevään infoissa. Seuraava info 5.4. klo 18.

Hierontakoulu Atlaksen opetuksesta ja tiloista voit lukea lisää opinto-oppaasta sekä kotisivuiltamme.

Vai tarvitsetko apua itsellesi?

Varaa itsellesi aika rentouttavaan hierontaan oman hoitohuoneen rauhassa joko verkkokaupastamme tai puhelimitse ma – to klo 8 – 21 numerosta 044 7424 000. Edullisten oppilashierontojen lisäksi voit valita koulutettujen hierojien ja opettajien palveluja, kuten hierontaa osteopaattisin tekniikoin tai esimerkiksi kinesioteippausta.