Ville-Petteri Karhu muutti Alahärmästä Espooseen aloittaessaan työt Atlaksen koulutettuna hierojana. Hierojan ammatti houkutti jo varhain: yläkouluikäisenä Ville-Petteri kävi usein hieronnassa, ja hoitojen aikana syntyi ajatus hoitoalalle hakeutumisesta. Manuaalinen terapia, kehonhuolto ja mahdollisuus vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin tuntuivat omalta jutulta. Lukio-opintojen päättyessä Seinäjoella alkoi sopivasti hierojakoulutus, johon Ville-Petteri hyväksyttiin opiskelijaksi, ja kurssien edetessä hän tiesi nopeasti tehneensä oikean alavalinnan.

Välimatka ei ole este opinnoille toisella paikkakunnalla

Hierojan koulutus kesti yhdeksän kuukautta, minkä jälkeen Ville-Petteri työllistyi alahärmäläiseen yritykseen koulutettuna hierojana. Heti hierojaksi valmistumisen jälkeen hän tiesi haluavansa syventää osaamistaan. Hoitoalalla on monia mahdollisuuksia lisäkouluttautumiseen, joten Ville-Petterikin haki yhtä aikaa fysioterapeutiksi ja osteopaatiksi. Hän päätyi opiskelemaan osteopatiaa Atlakseen. Tämä edellytti matkustamista Espooseen kerran kuussa lähiopetuspäiville, mutta työnantajan mielestä oli vain positiivista saada lisää osaamista tiimiin. Koulutukseen siis kannustettiin myös esihenkilön puolesta, ja kahden vuoden ajan Ville-Petteri kulki Alahärmästä Espooseen. Sitten tuli ilouutinen: Atlakseen etsittiin koulutettua hierojaa työsuhteeseen. Ville-Petteri haki paikkaa, sai sen ja muutti Espooseen. Nyt hän työskentelee Atlaksen asiakasklinikan puolella ja opiskelee samalla Atlaksen osteopatiakoulutuksessa.

Opinnot ja työt täydentävät toisiaan

“Hyvin jaksotettu monimuoto-opiskelu sopii minulle todella hyvin”, kertoo Ville-Petteri ja toteaa keskittyvänsä nyt osteopatian mahdollisuuksiin. Hieronnassa ja osteopatiassa on paljon samaa, mutta osteopatiassa analysoidaan laajemmin kokonaisuutta, rakennetta, asentoja ja myös mahdollisia psyykkisen stressin aiheuttajia. Osteopatia täydentää hierojan osaamista, ja Ville-Petteri onkin erityisen iloinen siitä, että hän pystyy hoidoissa käyttämään entistä laajemmin erilaisia tekniikoita. Osteopatian opinnot jatkuvat kerran kuussa neljän päivän koulutusjaksolla, jolloin pääsee oppimaan uutta ja kysymään asiakastyössä esiin nousevista haasteista. Ville-Petteri on ollut erittäin tyytyväinen koulutuksen laatuun ja siihen, että työt ja opinnot hoituvat saman katon alla. Osteopatian ja hierojan koulutusohjelmien lisäksi Atlaksessa on mahdollista osallistua erilaisiin täydennyskoulutuksiin, sillä alalla tapahtuu jatkuvasti. Atlaksessa ympärillä on samoista teemoista innostuneita opiskelijoita ja ammattilaisia, joten uudet tekniikat ja välineet tulevat nopeasti tutuiksi.

Millaista on Atlaksessa työskentely?

Työpäivien kannalta mukavinta on se, että saa itse vaikuttaa työaikoihinsa ja sopia hoidot kuten asiakkaalle parhaiten käy. Modernit, avarat ja valoisat tilat antavat loistavat puitteet hoitotyöhön, ja kaikki välineet huolletaan säännöllisesti. Työilmapiiri on hyvä, työkavereilta saa aina tukea tarvittaessa ja töihin on mukava tulla. Tämä on tärkeää, sillä hoitotilanteessa asiakkaan kivun tai vaivan taustalla voi olla rankkojakin kokemuksia. Jokaisella asiakkaalla on oma tarinansa, ja jokainen on yksilö. Se on haaste, joka pitää virkeänä. “Ei ole vain yhtä tapaa hoitaa, vaan jokaiselle etsitään asiakkaan kanssa yhdessä se sopivin muoto”, toteaa Ville-Petteri.

Atlaksessa voit opiskella sekä koulutetun hierojan että osteopaatin tutkinnot työn ohessa. Tutustu lisää koulumme tarjontaan ja ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää mahdollisuuksistasi!