On vaikea olla kun särkee ja koskee. Kipu haittaa elämistä ja olemista, ajattelua ja nukkumista.

Kivun aiheuttajia on monia. Niitä ovat mm. suorat traumat ja vammat kuten iskut ja kaatumiset, henkisten asioiden kehoon aiheuttamat tukokset, kuormittava työ tai harrastus, staattiset asennot sekä erilaiset tulehdustilat.

Keho ja psyyke kulkevat käsi kädessä. Jotta hoito voisi toimia on ensin selvitettävä mistä kipu johtuu. Lääkkeettömiä hoitomuotoja ovat mm. hieronta, akupunktio, osteopatia, fysioterapia, liikunta ja ruokavalio.

Elintapojen muuttaminen ei ole helpoin tie terveeksi, mutta se kantaa pisimmälle.

– Tulehduksia voidaan lievittää lääkkeiden lisäksi myös kylmähoidolla. Esimerkiksi avantouinti on hyvää kivunlievitystä positiivisen shokkivaikutuksen vuoksi, Hierontakoulu Atlaksen vastuuopettaja Sami Koljonen kertoo.

– Jos ruokavalioon kuuluu paljon valmisruokia, niiden lisäaineet aiheuttavat kehoon helposti mikrotulehduksia, Sami lisää.

– Erityisesti kylmällä säällä lämpöhoito on sekä tehokas että mukava kivunhoitomuoto. Mutta jos asiakkaalla on tulehdusta tai esimerkiksi sydänverisuonisairauksia, ei lämpöhoitoa kannata käyttää. Kun verenkierto lämmön vaikutuksesta lisääntyy, se saa aineenvaihdunnan vilkast, sanoo Hierontakoulu Atlaksen opettaja Henri Seppälä.

Hieronta lievittää

Kova liikunta voi aiheuttaa lihakseen mikrovaurion, turvotusta, aineenvaihduntatuotteiden kertymistä ja tulehdusreaktioita. Nämä kaikki yhdessä tai erikseen voivat aktivoida kipuhermopäätteitä, jotka lähettävät viestin aivoihin. Tämä johtaa paikalliseen kivun tai arkuuden aistimiseen.

– Hieronta on paras hoito lihaksille ja lihasten palautumiseen. Hierottaessa verenkierto paranee, jolloin keho korjaa itseään ja lihasten toimintakyky paranee, Henri jatkaa.

Tahdotko auttaa kivusta kärsiviä?

Varaa paikkasi 17.8.2015 alkavaan koulutetun hierojan koulutukseen ja liity mukaan mahtavaan porukkaamme!

Tervetuloa Hierontakoulu Atlaksen infoon (valitse sinulle sopivin ilta)

keskiviikkona 29.4 klo 18.00 – 18.30
tiistaina 2.6 klo 18.00 – 18.30
tiistaina 5.8 klo 18.00 – 18.30