Lihasten palautumisnopeus ja vammojen paraneminen vaikuttavat suoraan sekä treeneihin että suorituksiin. Yleinen ajatus on että ilman lihasarkuutta ja lihasten kokemia mikrovaurioita ei saada aikaan tuloksia. Mutta kehittymiseen tarvitaan ehdottomasti myös lepoa ja palautumista.

Hieronta on tehokas tapa nopeuttaa palautumista, tehostaa verenkiertoa, edesauttaa maitohappojen palamista ja poistaa kuona-aineita. Myös lihasvammoista toipumista voidaan nopeuttaa hieronnalla.

– Ei vain kilpaurheilijoille, mutta myös harrastelijoille hieronta on koko kehon rentouttava hoito. Se on lisäksi ennaltaehkäisevää hoitoa. Lihasta ei kannata ajaa siihen pisteeseen, että se on kosketusarka. Säännöllisellä hieronnalla lihakset pysyvät kunnossa, Hierontakoulu Atlaksen vastuuopettaja Sami Koljonen kertoo.

– Elämä ei saa olla pelkkää treeniä, on myös huolehdittava kehosta. Monella urheilijalla on lisäksi myös erilaisia virhelinjauksia. Tarvitaan ulkopuolinen asiantuntija katsomaan, että harjoittelu on paitsi turvallista myös tehokasta, toteaa Tiina Lehmuskoski, Hierontakoulu Atlaksen rehtori.

Ajoitus on tärkeää

Kun hierotaan kilpaurheilijoita, on äärimmäisen tärkeää tietää mitä tekee ja millaista käsittelyä kannattaa mihinkin kudokseen antaa. Kisa- ja harjoittelukaudella hieronta on erilaista.

– Pahimmassa tapauksessa kilpailusuoritus voidaan pilata hieronnalla. Jos annetaan hyvin voimakasta hierontaa juuri ennen kisoja, lihas ei ehdi palautua käsittelystä, Sami painottaa.

Opiskele hierojaksi

Varaa paikkasi 17.8.2015 alkavaan koulutetun hierojan koulutukseen ja liity mukaan mahtavaan porukkaamme! Tai ilmoittaudu ilmaiseen infotilaisuuteen tiistaina 16.6 klo 19.00 – 19.30.

Tervetuloa Hierontakoulu Atlaksen infoon (valitse sinulle sopivin ilta)

tiistaina 16.6. klo 19.00 – 19.30
tiistaina 5.8. klo 18.00 – 18.30

Infotilaisuuksiin ennakkoilmoittautuminen sähköpostitse: infotilaisuus@hierontakoulu.fi