Kilpaurheilun maailma on Tiina Lehmuskoskelle tuttu. Kilpaluistelijana Tiina sai hyvin omakohtaista kokemusta fysioterapiasta, osteopatiasta, kiropraktiikasta ja erilaisista teippauksista. Tämä herätti kiinnostuksen fysioterapian opiskeluun.

– Valmensin opintojen rinnalla luistelijoita. Sain samalla hyvää kokemusta eli pääsin aktiivisesti kuntouttamaan vammautuneita urheilijoita heti treenipaikalla. Fysioterapeutiksi valmistumisen jälkeen siirryin vastaanotolle. Kun urheilijat tulivat perässä eli vastaanotolle hoidettavaksi, se kasvatti paljon itseluottamusta, Tiina muistelee.

– Syyni lähteä opiskelemaan fysioterapeutiksi oli halu oppia hoitamaan käsillä. Mutta manuaalisten taitojen kurssia ei koskaan tullut… Koska koululla oli vain vähän harjoittelupaikkoja tarjolla, hain itse paikan saksalaiselta klinikalta, joka on kansainvälisesti arvostettu, siellä sekä leikataan että kuntoutetaan urheilijoita samalla klinikalla, Tiina kertoo.

– Pääsin mukaan seuraamaan leikkauksia, jonka jälkeen oli helpompi suunnitella kuntoutusprosessia. Pärjäsin ihan mukavasti, sillä olin jo opiskeluaikana tehnyt fysioterapeutin töitä sairaalassa. Mutta ihmettelin miten kaikki toiset olivat niin hyviä. Selityskin löytyi, he olivat kaikki opiskelleet osteopaateiksi. Joten suunta oli selvä. Päätin, että valmistumisen jälkeen lähden Saksaan opiskelemaan osteopatiaa, Tiina jatkaa.

Osteopatiasta lisäoppia

Saksaan ei tarvinnut lähteä, sillä osteopatian koulutus alkoi Suomessa.

– Ajattelin, että käyn vain ensimmäisen kurssin ja katson jatkoa sen jälkeen. Mutta kahden tunnin jälkeen tiesin jo että jään tänne. Tämä on minun alani. Parasta oli, että heti ensimmäisen kurssin jälkeen uusia tekniikoita pääsi hyödyntämään omassa työssä. Näin asiat jäävät aina myös paremmin mieleen ja asiakas hyötyy heti uusista taidoista, Tiina sanoo.

Sitten tuli mutkia matkaan. Kun viidestä vuodesta oli suoritettu kolme, tuli ilmoitus että koulutus päättyy. 3/5 koulutuksesta maksettuna mutta ei tutkintoa. Onneksi ratkaisu löytyi ja aloitettu koulutus saatiin puristettua neljässä vuodessa loppuun. Klassisen osteopatian koulutus oli loppumassa maailmasta kokonaan.

– Minulle sanottiin, että jos asia on sinulle noin tärkeä, miksi et tee asialle jotain. Tästä toteamuksesta sai alkunsa Atlas. Osteopatiakoulu Atlas on nyt ainoa paikka maailmassa joka tarjoaa klassisen osteopatian opetusta perusopetuksena. Muualla on tarjolla ainoastaan jatkokoulutusta. Haluamme ylläpitää alkuperäistä hoitofilosofiaa, Tiina kertoo. Lue lisää Atlaksen syntytarinasta

– Osteopatiakoulu Atlaksen ja Hierontakoulu Atlaksen rehtorina minulle on hyötyä siitä, että olen opiskellut sekä AMK:ssa että yksityisessä koulussa. Ymmärrän mitä tarkoittaa koulutuksen maksaminen omalla työnteolla. Ymmärrän myös paremmin opiskelijoita, kun aika on kortilla ja raha on kortilla – olen itse kulkenut saman tien. Ja olen vannottanut itselleni, että en saa unohtaa niitä tunteita ja ajatuksia mitä itselläni oli kun opiskelin, Tiina sanoo.

Opin jakamisesta

Opiskelijat ovatkin kiitelleet, että Atlas on joustava ja inhimillinen. ”Olemme kaikki samaa perhettä” ei ole klisee, vaan useamman opiskelijan mukaan täyttä totta. Opettajien omakohtainen kokemus klinikkatyöskentelystä on myös arvokasta. Osa terveysalan opettajista ei kestä asiakastyötä, Atlaksessa kuitenkin kaikki opettajat hoitavat myös asiakkaita. Näin tarttumapinta todelliseen työhön säilyy.

– Tarinat ja omakohtaiset kokemukset jäävät paremmin mieleen kuin teoria. Minulla on paljon esimerkkejä elävästä asiakastyöstä, tosin ehdin tehdä sitä nykyään vähemmän kuin haluaisin. Käsillä tekeminen ja ihmisten auttaminen olivat syitä miksi lähdin opiskelemaan alalle. Minua on onneksi lohdutettu, että opettamalla muita pystyn auttamaan useampaa kuin vain itse työtä tekemällä. Näin saan suuren määrän käsipareja maailmalle auttamaan ihmisiä, Tiina sanoo.

– Ympyrä sulkeutui kaksi vuotta sitten, kun minua pyydettiin mukaan Espoon telinevoimistelumaajoukkueen tiimiin. Olen takaisin treenipaikalla. Urheilijat ovat sydäntäni lähellä vaikka ovatkin erittäin haastava kohderyhmä, ”otetaan kaikki irti tällä kaudella”. Tällaisiin tilanteisiin ei joudu tavallisten asiakkaiden kanssa, Tiina kertoo.

Haluatko sinä tehdä käsilläsi töitä ja auttaa ihmisiä?

Uudet koulutetun hierojan ryhmät aloittavat 28.8.2017. Hierontakoulu Atlaksen opetuksesta ja tiloista voit lukea lisää opinto-oppaasta sekä kotisivuiltammeHaku on auki.

Tule testaamaan Hierontakoulu Atlaksen hyvä palvelu

Varaa itsellesi aika rentouttavaan hierontaan oman hoitohuoneen rauhassa joko verkkokaupastamme tai puhelimitse ma – to klo 8 – 21 numerosta 044 7424 000. Edullisten oppilashierontojen lisäksi voit valita koulutettujen hierojien ja opettajien palveluja, kuten hierontaa osteopaattisin tekniikoin tai esimerkiksi kinesioteippausta.