Lauri Alanko kirjoitti aiemmin hyvän kirjoituksen nuorten urheilijoiden selän rasitusmurtumasta. Teksti avaa hyvin sitä, mitä rasitusmurtuma on.

“Miksi tämä selän rasitusmurtuma tuli minulle?” kysyy moni vastaanotolle tuleva urheilija. Siksi, koska kehon yksittäinen osa on joutunut kohtuuttomalle rasitukselle. Jos selkään kohdistuu voimakasta rasitusta, kuten selän liikkuvuutta vaativia liikkeitä tai voimakkaita alastuloja, eikä rangan nikamien liikkuvuus ole optimaalista, käyttäytyy selkäranka paikallisesti kuten jäykkä selkä. Jäykkyys voi kuitenkin olla vain hyvin paikallista ja sen takia “hämätä” harjoittelua eli selkä näyttää yleisesti toimivan moitteetta.

Jos selkärangassa on paikallinen, tyypillisesti 1-3 nikaman jäykkyys, haittaa se koko selkärangan toimintaa. Tavallisimmat toimintahäiriöt selkään tällaisessa tilanteessa ovat:

• Jäykkien nikamien ympärillä olevat muut nikamat kompensoivat jäykkyyttä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että nämä ympärillä olevat nikamat tekevät liikettä jäykänkin osan puolesta, yli nikaman oman tarpeen. Lopputulemana on tällöin kipuilua ja pitkään jatkuessa nämä kompensoivat nikamavälit ajautuvat yliliikkuviksi.
  • Jäykät nikamat käyttäytyvät paikallisesti jäykän selän tavoin, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että nikamat eivät kestä iskuja tai voimakkaita liikkeitä normaalin tavoin. Jäykkiin nikamiin kohdistuu tällöin liiallista rasitusta ja näin lopputulemana on tällöin kipuilua ja pitkään jatkuessa jäykkiin nikamiin muodostuu murtuman esiasteita.

Tiina

Tarvitsetko sinä kehonhuoltoa?

Varaa itsellesi aika rentouttavaan hierontaan oman hoitohuoneen rauhassa joko verkkokaupastamme tai puhelimitse ma – to klo 8 – 21 numerosta 044 7424 000. Edullisten oppilashierontojen lisäksi voit valita koulutettujen hierojien ja opettajien palveluja, kuten hierontaa osteopaattisin tekniikoin tai esimerkiksi kinesioteippausta.

Vai haluatko tehdä käsilläsi töitä ja auttaa ihmisiä?

Uudet koulutetun hierojan ryhmät aloittavat 22.8.2016. Syksyn koulutuksen haku on käynnistynyt ja ensimmäiset opiskelijat on jo valittu. Laita oma hakemuksesi tulemaan hierontakoulu.fi/haku tai tule tutustumaan Hierontakoulu Atlakseen ilmaisessa tunnin koulutuksessa 31.5.

Hierontakoulu Atlaksen opetuksesta ja tiloista voit lukea lisää opinto-oppaasta sekä kotisivuiltamme.