Haastattelussa Marjaana Tainola

”Pyrin hoitamaan jokaista asiakasta yksilönä, kohdaten heidät niin fyysisten kuin henkistenkin kipujen kautta. Parasta ammatissani on se, kun pystyy tuottamaan asiakkaalle hyvää oloa ja edistämään kokonaisvaltaista hyvinvointia!”

Hierontakoulu Atlaksen koulutettu hieroja Marjaana Tainola opiskelee parhaillaan osteopaatiksi ja työskentelee Fysio & Training Finland-ammattilaistiimissä. Hierojan ammatissa parasta on Marjaanan mukaan se, kuinka pystyy paitsi hoitamaan asiakkaita, myös auttamaan heitä ymmärtämään, miten pienilläkin omilla valinnoilla voi itse tuottaa samaa hyvää oloa ja edistää hyvinvointia.

Marjaanalla on pitkä tausta liikunta-alalla. Hierojaksi hän kouluttautui Atlaksella. Hierominen sekä ihmisten auttaminen tuntui alusta pitäen omalta jutulta. Jo ennen valmistumista Marjaana sai tiedon, että hän saisi Atlakselta myös työpaikan.

”Ihminen on otettava hoidossa huomioon kokonaisuutena.”

Ei riitä, että hoidetaan pelkkää anatomista ja fysiologista kehoa, vaan ihminen on otettava hoidossa huomioon kokonaisuutena. Marjaana pyrkii kohtaamaan jokaisen asiakkaan yksilönä ja rakentamaan heidän kanssaan hoitosuhteen, joka ruokkii hyvinvointia. Tästä kiinnostuksesta ihmisen kokonaisvaltaiseen terveyteen lähti Marjaanan halu erikoistua osteopatiaan. Nyt hän on kolmannen vuoden osteopatiaopiskelija Osteopatiakoulu Atlaksella.

”Hieronta on hoitomuotona paikallisempaa oirealueen huoltamista. Se auttaa esimerkiksi särkyihin ja kireisiin lihaksiin. Osteopaattisessa hoidossa lähdetään etsimään laajemmin oireiden syitä, jolloin asiakkaan kehoa tarkastellaan toiminnallisena kokonaisuutena”, summaa Marjaana klassisen hieronnan ja osteopatian eroja.

”Osteopaattisessa hoidossa käytetään monipuolisesti erilaisia tekniikoita. Osteopatiassa hoito keskittyy ihmisen syvempiin kudoksiin, aina luullisista rakenteista sisäelimiin sekä aina hermostoon saakka. Hieronnassa taas pysytään melko pinnallisissa kudoksissa eli lihaksissa.”

”Suosittelen osteopatiaa kaikille, oli vaiva mikä tahansa!”

Marjaana kertoo, kuinka yksi parhaista oivalluksista osteopatian opintojen aikana on ollut ymmärrys siitä, miten monipuolinen järjestelmä kehomme onkaan. Hieronnan ja liikunta-alan ammattilaisena Marjaana tuntee kehon loistavasti. Osteopatian jatko-opinnot ovat kuitenkin syventäneet ymmärrystä siitä, kuinka kaikki kehossa vaikuttaa kaikkeen – miten sairaudet syntyvät ja näkyvät kehossa sekä miten niitä voi hoitaa.

”Olen saanut osteopatiasta hirveästi apua myös omaan hyvinvointiin ja terveyteen. Suosittelenkin osteopatiaa hoitomuotona nykyään kaikille, oli vaiva mikä tahansa!”

Marjaana tarjoaa sekä klassista hierontaa että hierontaa osteopaattisin tekniikoin kehonhuollon ammattilaisten tiimissä Fysio & Training Finlandilla.

Atlaksella voi opiskella hierojaksi ja jatkaa opintoja jälleen ostopaatiksi. Syksyllä 2019 alkavaan hierojakoulutukseen haku on parhaillaan käynnissä.