Hieronnassa käyminen on ihana, arjesta poistempaiseva hetki. Vaikka hieronta rentouttaa ja hellii mieltä, eivät sen hyödyt jää hieronnan jälkeiseen rauhoittuneeseen oloon. Hieronta on ennen kaikkea tehokasta kehon hoitoa ja huoltoa.

Miten hieronta vaikuttaa kehoon ja mieleen?

Hieronnalla voidaan auttaa kehon palautumista ja hoitaa kipua tuottavia ongelmakohtia lihaksissa. Käytännössä hieronta rentouttaa, lämmittää ja venyttää lihaksia. Sillä voidaan hoitaa mahdollisia kiinnikkeitä ja arpikudosta. Hieronnan aikana lihasten joustavuus lisääntyy niiden rentoutuessa. Samalla verenkierto nopeutuu ja lymfakierto lisääntyy. Hieronta siis lämmittää lihaksia ja parantaa verenkiertoa – joka osaltaan auttaa palautumisessa ja lihasten huollossa.

Oikeanlainen ja oikein tekniikoin tehty hieronta kohentaa kokonaisvaltaista kehon hyvinvointia ja edistää hormonaalista toimintaa. Hieronnan aikana vapautuu hormoneja ja entsyymejä, jotka vaikuttavat positiivisesti kehon normaaliin toimintaan. Osa näistä hormoneista vaikuttaa suoraan myös aivoihin ja mielihyvään – esimerkiksi hieronnassa vapautuvalla endorfiinilla on paitsi euforinen myös kipua lievittävä vaikutus.

Hieronta auttaa tehokkaasti rentouttamaan kehon lihaksien lisäksi myös mieltä. Sillä on stressiä lieventävä ja mieltä rauhoittava vaikutus. Moni käykin hieronnassa ottamassa aikalisän itselleen kiireisen arjen keskellä. Yleisesti hieronnalla myös hoidatetaan stressiperäisiä fyysisiä oireita ja kipuja, jotka sijoittuvat usein esimerkiksi hartioiden seudulle.

Kenelle hieronta sopii?

Hieronta räätälöidään aina kunkin asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin sopivaksi – hieronta siis sopii kaikille! Tärkeää on muistaa kertoa hierojalle tarvittavat tiedot, kuten hierontaan liittyvä hoitohistoria sekä mahdolliset kehon ongelmakohdat ja kivut.

Hoitotapahtuma Hierontakoulu Atlaksessa sisältää aina alkuhaastattelun, -tutkimisen, hieronnan ja jatko-ohjeet. Ennen hierontaa hieroja kartoittaa asiakkaan hoidon tarpeen ja mahdolliset kipukohdat. Hieronnan jälkeen kehonhuolto jatkuu kotona esimerkiksi hierojan tarjoamia venyttelyvinkkejä hyödyntäen. Hieroja antaa suosituksen jatkokäynneille tarpeen mukaan.

Hierontakoulu Atlaksen asiakkaana saat valita, haluatko käydä edullisessa, ammattilaisen valvomassa opiskelijahieronnassa vai koulutetulla, kokeneella hierojalla. Kaikki hieronnat tapahtuvat oman hoitohuoneen rauhassa, jossa on mukava heittäytyä hoitavaan lepohetkeen. Ajan hierontaan voit varata tästä.