Omaishoitaja Jenni Artelin arki kulkee minuuttiaikataulussa. Keskosena syntyneen ja vaikeasti vammaisen lapsen – ja äidin – päivät täyttyvät erilaisista terapioista sekä käynneistä monta kertaa viikossa niin Jorvissa kuin Lastenklinikallakin.

– Yksinhuoltajana hoidan kaikki asiat yksin. Usein kuljen toisessa kädessä lapsen kaukalo, toisessa ostoskassi ja perässä kiukutteleva viisivuotias. On todella fyysistä hommaa kantaa poikaa paikasta toiseen. Tänä aamuna hierontaan tulessani ohjeistin pojan hoitajan, vein tytön päiväkotiin, pesin pyykit ja sitten kiireesti tänne hierontakoululle. Nyt olen menossa viemään pojan lääkäriin. Elämä on tosi hektistä, oma aika on kortilla. Siksi tämä hieronta oli niin iso juttu, Jenni kertoo.

– Hierojani Rosa sanoi minulle, että olen todella jumissa, olisiko kannattanut tulla aikaisemmin. No varmasti olisi kannattanut. Minulle on huomautettu jo kymmenen vuotta sitten, että kroppani on sellainen joka menee helposti jumiin. Minun pitäisi käydä enemmän hierojalla, ja myös osteopaatilla.

– Olen miettinyt mitä voisin tehdä parantaakseni omaa oloani ja jaksamistani, mutta sille on todella vaikea löytää aikaa. Tiedän kyllä, että itsestä huolehtiminen on tärkeää, jotta jaksan hoitaa lapsia. Jos joskus on vähän vapaa-aikaa, joudun miettimään annanko huomiota toiselle lapselle, nukunko vai teenkö jotain itselleni. Mutta oma hyvinvointi jää toiselle sijalle, kun hoidettavana on hengenhädässä oleva oma lapsi, Jenni jatkaa.

– Rentouttavat hetket pitää irrottaa lyhyistä hetkistä arjessa. En edes haluaisi viikonlopuksi kylpylään. Kun tyttäreni oli allasterapiassa, pääsin viideksitoista minuutiksi poreammeeseen. Ajattelin siellä vain mitä täytyy seuraavaksi tehdä ja mitä lomakkeita ja hakemuksia täyttää ja koska pääsen pukuhuoneeseen kirjoittamaan asioita ylös. Vartin tauko, yksin tehty kauppareissu tai vaikka roskapussin vienti ovat sitä omaa aikaa, Jenni naurahtaa.

Hieronnan hienous onkin siinä, että hierontapöydällä on pakko pysähtyä ja vain olla.

Lupaus itselle

– Olin hieman varautunut, koska olin tulossa oppilashierontaan. Vaikka olen pienikokoinen nainen, olen niin jumissa, että kevyestä hieroskelusta ei ole mitään apua. Ja hierojan pitää oikeasti tietää mitä hän tekee. Mutta löysin heti itselleni sopivan hierojan. Tästä jäi niin hyvä fiilis, että ostin saman tien itselleni kolmen kerran hieronnat, Jenni kertoo.

Myös tilat ja rauhallinen ilmapiiri tekivät vaikutuksen Jenniin.

– Lupasin itselleni, että pyrin käymään useammin Rosan hierottavana. Tämä oli todella hyvä juttu, Jenni sanoo ennen kuin kiirehtii viemään poikaa tutkimuksiin.

Jenni_Rosa_Tiina

Hierontakoulu Atlas arvostaa omaishoitajien tekemää työtä ja tarjosi heille 145 ilmaista hierontaa. Hierontojen yhteisarvo oli kolme tuhatta euroa. Kuvassa Jenni Arteli, hieroja Rosa Kangas ja Hierontakoulu Atlaksen rehtori Tiina Lehmuskoski.