– Hieronta, fysioterapia ja osteopatia ovat turvallisia hoitoja, mutta vaikka tekisi kaiken oikein jotain voi silti sattua. Koulutamme terveydenhuoltoalan ammattilaisia, ja olemme nähneet siinä kuinka tärkeä asia potilasasiamies on sekä asiakkaan että terapeutin oikeusturvan kannalta, Hierontakoulu Atlaksen ja Osteopatiakoulu Atlaksen rehtori Tiina Lehmuskoski kertoo.

Terveydenhuoltoalan laitoksille, eli osakeyhtiömuotoisille tai useampia ihmisiä työllistäville vastaanotoille, on nimettävä potilasasiamies. Valitettavan usein varsinkin pienemmillä yrityksillä asiamies on vain nimi paperissa. Pahimmassa tapauksessa potilasasiamiehenä toimiva henkilö ei ole perehtynyt alaan tai hänellä on kytköksiä kyseiseen paikkaan ja/tai henkilöön. Potilasasiamiehellä ei saa esimerkiksi olla työsuhdetta paikkaan jossa toimii asiamiehenä.

– Toiminimelle potilasasiamies ei ole pakollinen, mutta erittäin suositeltava. Yksinyrittäjä voi helposti ajatella että ei tarvitse asiamiestä, mutta tehtävät työt ja hoidot ovat samoja riippumatta siitä toimiiko terapeutti toiminimellä vai osakeyhtiönä. Jos yksinyrittäjä kohtaa vaikean asiakkaan tai jotain tapahtuu, ilman potilasasiamiestä yrittäjä joutuu todellakin yksin miettimään asiaa ja purkamaan tilannetta. Myös terapeutti tarvitsee tukea, keskustelukaveria ja neuvoja, Tiina muistuttaa.

Valitus voi lähteä hyvin pienestä asiasta tai väärinkäsityksestä. Asiakas pahoittaa jostain syystä mielensä ja terapeutti kokee ammattitaitoaan loukatun. Terapeutti puolustautuu ja asiakas suuttuu, molemmilla tunteet kuohuvat. Ilman objektiivista ulkopuolista arvioijaa on vaikea sanoa onko todellista virhettä tapahtunut. Ja jos terapeutti ei ole koskaan täyttänyt lomakkeita tai ymmärrä miten viranomaisten kanssa asia pitäisi hoitaa, voi seurauksena olla vaikeuksia uran jatkamiselle.

Potilasasiamieheksi ei siis kannata valita ystävää vain jotta saa nimen paperiin, vaan varmistaa että kyseisellä henkilöllä on tietoa alasta. Potilasasiamies Atlaksen asiantuntijoina on eri alojen terapeutteja ja ammattilaisia.

Seitsemänkymmentä euroa on pieni summa vuodessa mielenrauhasta, siitä että terapeutti tietää saavansa apua aina tarvittaessa. Potilasasiamies-logo vastaanoton seinällä ja kotisivuilla kertoo myös vastuullisesta toiminnasta. Asiakkaan näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että terapeutti on varautunut kaikkeen.

Lue lisää Potilasasiamiehen palveluista.

Kiinnostavatko terveysalan opinnot?

Uudet koulutetun hierojan ryhmät aloittavat 22.8.2016. Syksyn koulutuksen haku on käynnistynyt ja ensimmäiset opiskelijat on jo valittu. Laita oma hakemuksesi tulemaan hierontakoulu.fi/haku tai tule tutustumaan Hierontakoulu Atlakseen ilmaisessa tunnin koulutuksessa 31.5.

Hierontakoulu Atlaksen opetuksesta ja tiloista voit lukea lisää opinto-oppaasta sekä kotisivuiltamme.

Tule tutustumaan Atlaksen palveluihin

Varaa itsellesi aika rentouttavaan hierontaan oman hoitohuoneen rauhassa joko verkkokaupastamme tai puhelimitse ma – to klo 8 – 21 numerosta 044 7424 000. Edullisten oppilashierontojen lisäksi voit valita koulutettujen hierojien ja opettajien palveluja, kuten hierontaa osteopaattisin tekniikoin tai esimerkiksi kinesioteippausta.